خطبه های جمعه مورخ 1392/10/06توسط طلبه جوان عدنان سید زاده که


تربیت یافتۀ حجره مسجد نوریاب و از شاگران ماموستا ملا خالد است ایراد


گردید.ماموستا عدنان به عنوان یکی از شاگردان ماموستا خالد و از طالبان


علم و دانش روستا بارها در نبود ماموستا خالد نسبت به اداء نماز جمعه


اقدام نموده اند، در این جمعه هم ایشان فریضه جمعه را در غیاب استاد


خویش برای مردم مسلمان ودین محور روستاادانمودند،ایشان درخطبه


ها به بیان شرحی از آیات سوره زمرپرداختندوگفتند:قرآن می فرماید[( وَسِيقَ


الَّذِينَ كَفَرُ‌وا إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرً‌ا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا


أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُ‌سُلٌ مِّنكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِ رَ‌بِّكُمْ وَيُنذِرُ‌ونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَـٰذَا ۚ قَالُوا


بَلَىٰ وَلَـٰكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْكَافِرِ‌ينَ ﴿٧١ ئه‌وسا ئه‌وانه‌ی که بێ


باوه‌ڕ بوون، ڕاپێچ ده‌کرێن به‌ره‌و دۆزه‌خ ده‌سته ده‌سته و تاقم تاقم


ده‌گوێزرێنه‌وه‌، تا کاتێک ده‌گه‌نه به‌ر قاپیه‌کانی،(هه‌موو مۆڵده‌خۆن


له‌به‌رده‌میدا،دوای ماوه‌یه‌ک)بۆیان ده‌کرێته‌وه‌، فریشته‌ی به‌رپرس و


سه‌رپه‌رشتیارسه‌رزه‌نشتیان ده‌کات و پێیان ده‌ڵێت: باشه‌، مه‌گه‌ر پێغه‌مبه‌ران


له خۆتان ڕه‌وانه نه‌کرابوو بۆتان که ئایه‌ته‌کانی په‌روه‌ردگاری خۆتان به‌سه‌ردا


بخوێنێته‌وه‌، وه یاداوه‌ریتان بکات و داتان بچڵه‌کێنێت له گه‌یشتنی ئه‌م ڕۆژه‌؟!


به‌ده‌م ئاخوداخ و ناڵه‌وه ده‌ڵێن:به‌ڵێ، به‌ڵام تازه‌، به‌ڵێ، سوودی نیه و بڕیاری


سزاو ئازار دراوه به‌سه‌ر کافر و بێ بڕواکاندا.( و کافران به سوی دوزخ گروه


گروه رانده می‌شوند و هنگامی که بدانجا رسیدند درهای آن به رویشان


گشوده می‌گردد و نگهبانان دوزخ بدیشان می‌گویند: آیا پیغمبرانی از جنس


خودتان به میانتان نیامده‌اندتا آیه‌های پروردگارتان را برای شما بخوانند و شما


را از رویاروئی چنین روزی بترسانند؟می‌گویند: آری! (پیغمبران برانگیخته


شدند و اوامر و نواهی خدا رابه ما رساندند و از عذاب آخرت بیم مان دادند)


ولیکن فرمان عذاب بر کافران ثابت و قطعی است (و ما راه کفر در پیش


گرفتیم و باید هم تاوان آن را بپردازیم و چنین سرنوشت شومی داشته


باشیم). (۷۱)]بله عاقبت و سرانجام کافران باآن همه سرکشی و اغواگری


سرافکندگی و شرمساری است که خدای متعال دردنیاآنان را بوسیله


پیامبران از چنین سرنوشتی هشدار و نهیب داده بود.سرانجام کافران و


منکران با سرمساری و سرافکندگی در جواب دربانان جهنم که مگر پیامبرانی


ازمیان خودتان برای ارشاد و راهنمایی شما نیامدند،پس چرا سرکشی کردید


و طغیان نمودید، میگویندبله آمدند.ودرادامه می گوینداین کبر وغرور ما بودکه


مارابه چنین سرنوشتی دچارنمود ایشان در بخش دیگری ازآیات پایانی سوره


زمر به حال و وضع بهشتیان پرداختند [( وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَ‌بَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ


زُمَرً‌ا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ


فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ﴿٧٣ له‌ولاشه‌وه ئه‌وانه‌ی که پارێزکار و به‌نده‌ی ملکه‌چی


په‌روه‌ردگاریان بوون،ئه‌وانه‌ی حسابیان بۆ ئه‌و ڕۆژه ده‌کرد ده‌سته ده‌سته و پۆل


پۆل به‌وپه‌ڕی ڕێزه‌وه به‌ڕێ ده‌کرێن به‌ره‌و به‌هه‌شت، هه‌تا کاتێ که ده‌گه‌نه


ئه‌وێ ده‌روازه‌کانی له ڕوویانداکراوه‌یه و له سه‌رپشته‌،فریشته‌کانی به‌رپرس و


سه‌رپه‌رشتیارانی به‌هه‌شت زۆر به‌گه‌رمی و ڕووخۆشیه‌وه پێشوازییان لێ


ده‌که‌ن و ده‌ڵێن: درود و سڵاوتان لێبێت، ئێوه پاک و خاوێنن، که‌واته فه‌رموون


بچنه ناو به‌هه‌شته‌وه‌، هاوڕێ له‌گه‌ڵ ژیانی هه‌میشه‌یی و نه‌بڕاوه‌دا.و


کسانی که از (عذاب و خشم) پروردگارشان می‌پرهیزند، گروه گروه به سوی


بهشت رهنمود می‌شوند تا بدان گاه که به بهشت می‌رسند، بهشتی که


درهای آن (برای احترامشان به رویشان) باز است. بدین هنگام نگاهبانان


بهشت بدیشان می‌گویند: درودتان باد! خوب بوده‌اید و به نیکی زیسته‌اید،


پس خوش باشید و داخل بهشت شوید و جاودانه در آن بمانید. (۷۳)]


ایشان در این باره گفتند وقتی اهل بهشت به در بهشت می رسند


فرشتگان همیشه حاضر در آنجا به استقبال بهشتیان می آیند و می گویند


سلام خدا برشما باد بفرمایید وارد بهشتی شوید که خدای متعال مژدۀ آن را


در دنیا به شما داده بود. این پاداش ترس از خدا و تقوایی است که در خفا و


علنی از او داشتید.پس به بهشت وارد شوید و هرگونه که می خواهید و تا


هر زمان که می خواهید در آن بمانید.آنگاه اهل بهشت در جواب آنان می


گویند[(وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَ‌ثَنَا الْأَرْ‌ضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ


نَشَاءُ ۖ فَنِعْمَ أَجْرُ‌ الْعَامِلِينَ ﴿٧٤ ئه‌وسا ئیتر ئه‌و به‌خته‌وه‌رانه ده‌ڵێن: سوپاس و


ستایش بۆ ئه‌و خوایه‌ی، که به‌ڵێنی خۆی بۆمان برده سه‌ر و کردینی


به‌خاوه‌نی سه‌رزه‌مینی به‌هه‌شت و له هه‌رشوێنێک و له هه‌ر جێیه‌کیدا


بمانه‌وێت سه‌ربه‌ستانه ژیان ده‌به‌ینه سه‌ر، ئای چه‌نده پاداشتی تێکۆشه‌ران


و خه‌باتکاران چاک و پاک و به‌نرخه‌. (74) و می‌گویند: سپاس و ستایش


خداوندی را سزا است که با ما به وعده‌ی خویش (که توسّط پیغمبران به


آدمیزادگان داده بود)وفا کرد و سرزمین (بهشت)را از آن ما نموده است تادر


هر جائی از بهشت که بخواهیم منزل گزینیم و بسر بریم. پاداش عمل


کنندگان (به دستورات پروردگار) چه خوب و جالب است! (۷۴)]حمد وسپاس


برای خدایی که وعده ایی که داده است به جا آورد.ایشان در پایان خطبه ها


با مقایسه این دو گروه و یادآوری این نکته ظریف به نماز گزاران که کبر 


 باعث تا شیطان از درگاه الهی رانده شود وباز این کبر است که پس


از مرگ باز باعث می شود که سرنوشتی این چنین اسفبار در انتظار فرد کبر


کننده باشد.وهمانطور در آن طرف بهشتیان با تقوای الهی به سرای سراسر


نعمت و رضوان الهی برسند. پس ما هم به خود بیاییم تا انشاالله در زمره


اهل تقوا گردیم. انشاالله