ئه م گوله جوانانه وان له ولاتی خوشه ویستمانا.این گلهای زیبا ار وطن عزیرمان هستن.
زورجوانه وانیه؟
http://upcity.ir/images/94921114748311564741.jpg
ئه مه تو به لاوه چونه
زورجوانه وانیه؟
http://upcity.ir/images/94921114748311564741.jpg
ئه مه تو به لاوه چونه
کودکان ونوجوانان نوریابی را دریابیم
شایدعنوان وبیان چنین جمله وتیتری در نگاه اول برای بعضی چنان مهم وقابل توجه
نباشد،درحالی که واقعیات گویابوده وخلاف این نگاه رابیان می کند.وبرای عده ایی
هم خیلی احساس برانگیزباشد.ولی اگرماباتوجه وتامل بهتروآگاهانه تری نسبت به
آن بنگریم وازگرداب تفریط وافراط خارج شویم وجانب اعتدال رابنگریم وبگیریم متوجه
می شویم که واقعانیازونیازمندیهای فراوانی وجودداردکه این کودکان ازآن محروم
هستند،که امروز ودر این بخش به مهمترین آنها اشاره می کنم .بنده درپست های
قبلی این وبلاگ درارتباط بااطراف نوریاب اشاراتی به اماکن تفریحی وورزشی روستا
کرده وهمچنین نوع وچگونگی بازیهای مرسوم ورایج درمیان کودکان ونوجوانان رابیان
نموده ام.اکنون که نگاه دگرباربه این اماکن وبازیهای می اندازیم هیچ گونه اثری ازآن ها
باقی نمانده این درحالی است که تعداد کودکان ومتقاضیان آن اماکن وبازیهابیشتر
شده است،حال دراین عرصه وزمانه که به دهکده ی جهانی معروف است وتبادل
اطلاعات درحدکلیک کردن برروی موش واره کامپیوتراست پس می طلبدکه متناسب
باآن برای رفع نیازهای فرزندانمان مجهز به فن آوری روزگردیم که اگر چنین نباشد نه
اینکه وظیفه ی خود رادرحق کودکان ادا نکرده ایم بلکه آنها رامحروم وپارینه سنگی
بارمی آوریم این مهم بیشترمتوجه افرادی است که مسئولیت وآگاهی دراین زمینه
دارند.دردهه های گذشته اماکنی چون پشتی مالان ،خیری زنده،زه وی سفاوه گ،
بانی زه ماوه نگه،پش قه م جهت برگزاری بازیها وجود داشت وبچه ها درآن اماکن
وتفرجگاهها به سپری کردن اوقات فراغت خود به نحو شایسته وسالم می پرداختند
اما اکنون نه اینکه آن اماکن را ازدست داده اند( چون جزءاملاک شخصی مردم روستا)
بلکه جایگزینی برای آن هم نیزفراهم نشده است.قول وقرارها پیشکش ونثاراونایی
که جوگیرمی شوند وبرای کم نیاوردن ازسایرین وعده هایی رااعلام می کنند.
بچه ها امروزمکان تفریحی ورزشی می خواهند دوران کودکی دوران گذرایی
است.وازمهمترین دوران زندگی فردمحسوب می شود چون شخصیت،هویت وقوام فرد
درکودکی شکل می گیردگاهی اوقات اجرای برنامه ها بایدکودک اندیشانه باشد
بدینگونه که درهمان زمان وآنی دست به کارشدواجراءکردوآن رادرپیچ وخم بروکراسی
اداری پنهان نکنیم.همانطور که حالا شده.
اکنون که چنین برنامه ای نداریم ووچنان محرومیتی هم برایشان بوجود آمده.انرژی
ونیروی فعال کودک ونوجوان کجا صرف وتخلیه شود.او به ناچار به دنبال مفر و روزنه ای
می گردد ومانع نمی شناسد.تا انرژی خودرا تخلیه کند وتنها ودم دست ترین مکانی
هم که قابل دسترسی است حیاط مدرسه روستا است.وچون این مکان هم ازآن
اماکنی است که برای هدفی خاص وزمانی خاص برنامه ریزی شده است آنها به
راحتی نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند بناچاربرای رسیدن به آن باید راهی
ومفری بیابند،وتنها وسهل الوصل ترین راه بالا رفتن از دیوار حیاط و وارد شدن به
آن می باشد.
بله بالارفتن ازدیوار حیاط مدرسه درست می خوانی (ب ا ل ا ر ف ت ن ا ز د ی و ا ر)
به نظر شما چه انتظاری از این کودک ونوجوان باید داشته باشیم آیا حتی کوچکترین
بی نظمی که در آینده او به آن گرفتارمی شود ما وهرکسی که مسئولیتی دراین
زمینه به عهده دارد مقصر نیست؟
اگرچنانچه ملاحظات شخصیتی نبود تصاویری در این مورد ضمیمه می شد آنگاه عمق
فاجعه گویاتر وواضحتربود.طرح این مسئله وموضوع صرفا جهت آگاهی بخشی وتذکر
بوده واینکه تا موضوع ازاین حادترنشده است چاره ایی برای آن اندیشیده شود.
بنده صرفا به عنوان هشدار و یادآوری وجلوگیری ازاین بالا رفتن ها ازدیوار به متولیان
روستا ومسئولین شهرستان اعلام می کنم که به فکر چاره اندیشی برای این مهم
باشند.چرا که هم وظیفه ی انسانی وهم مسئولیتی به مصداق حدیث (کلکم راع
وکلکم مسئول عن رعیته)دارند.لازم می نمایدکه برنامه ریزیی اساسی برای رفع
نیازاین دسته ازهموطنان خود انجام دهند. ومن الله التوفیق
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چاوه روان بن.
منتظر وچشم به راه باشید.
آنچه که در پی می آید مطلبی است در مورد فرهنگ گردشگری وصنعت توریسم که
توسط یکی از خوانندگان ارسال شده بنده هم بنا به ضرورت واحساس نیازی که در
جامعه نسبت به چنین مطالبی وجود داردلازم دیدم که دریک مطلب مستقل آن رادر
وبلاگ قرار دهم ضمن تشکر از ارسال کننده مطلب(بنا به توصیه خودش از ذکراسمش
خوداری می کنم)از عموم خوانندگان درخواست دارم که مطالب وموضوعات لازم در
ارتباط با فرهنگ(زندگی سالم)خودراباخوانندگان این وبلاگ به اشتراک بگذارند.
ممنون
تعریف توریسم :مجموعه فعالیت های افرادی که است به مکان هایی خارج از محل
زندگی وکارخود به قصد تفریح واستراحت وانجام امور دیگر مسافرت می کنند و بیش
از یک سال متوالی در آن مکان ها نمی مانند.برای تقسیم بندی انواع جاذبه ها ،آنها
را در یک سیستم رایج دسته بندی به سه دسته تقسیم می کنند:
-جاذبه های طبیعی: که مبتنی بر ویژگی های طبیعی محیط زیست اند*
-جاذبه های فرهنگی: که مبتنی بر فعالیت های انسانی اند*
-جاذبه های ویژه: که بطور مصنوعی ایجاد شده اند*
همه ما به خوبی می دانیم که توریسم گسترده ترین صنعت خدماتی است و به
یقین"توریسم"درسده آینده باسرعتی بیش ازگذشته و امروزگسترش خواهدیافت.
اگرتا دیروزمهم ترین عامل و انگیزه گردشگری اطلاعات دریافتی از منابع مکتوب بود
اماامروزه شاهراههای اطلاعاتی،برنامه های ماهواره ای،تولیدات دیداری-شنیداری
درون مرزی درهمه کشورهاموجب شده تاخیل عظیمی ازمخاطبان باانگیزه دیدارو
بهره گیری ازویژگی های گردشگری ازنقطه ای به نقطه ای دیگر مسافرت نمایند.
تردیدی نیست که همه کشورهای جهان دررقابتی تنگاتنگ درپی بهره گیری از مزایای
اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و..بویژه دریافت سهم بیشتری ازدرامد بالا و بالا بردن
سطح اشتغال ناشی ازبهینه سازی این صنعت خدماتی درکشورهای متبوع
خودهستند.وازاین طریق درمیابیم که تلاش کشورهابردوزمینه"رشد وپایداری" استوار
است و این کانون انتظاری است که همه ازنظراقتصادی،اجتماعی وفرهنگی
ازجهانگردی داریم ولی این عقیده هم وجودداردکه موفقیت های جهانگردی رانمیتوان
به اتکای اعدادوارقام سنجیدبلکه بایدآن راباتوجه به بهبودکیفیت زندگی وحفظ فیزیکی
محیط ارزیابی کرد.آنچه که امروزه درسطح جهانی وهمایش های بین المللی و
سازمان های جهانگردی بر آن تاکید دارند "گردشگری پایدار" (sustainable tourism)است.
مفهوم گردشگری پایدارازمفهوم توسعه پایدارگرفته شده است که
توسط سازمان ملل متحد،سازمان جهانی جهانگردی ( unwto=world tourism organizatioN
)وبسیاری از ملل ودولت های منطقه ای ومحلی مورد استفاده قرارمی گیرد.گردشگری پایدار بدین معناست که رشد گردشگری
مشکلات جدی زیست محیطی یا اجتماعی –فرهنگی در بر نداشته
باشد و کیفیت زیست محیطی ناحیه گردشگری را حفظ و یا بطور
کلی بهبود یابد و سطح رضایت گردشگران بالا رود تا بازار گردشگری
حفظ و مزایای آن بطور گسترده در سراسر جامعه توزیع گردد.
به تصویب رسید ؛برنامه ای فراگیر برای دستیابی به اهداف بالا بود.
در این باره مدلهای زیادی ارایه شده که از مشهورترین آنها مدل
اینسکیب است به دو مورد آن اشاره می کنیم :
وجابجایی را در عناصر آن داشته باشد**
زیست می شود را به خوبی رعایت کنیم و از هرگونه اقدامی که
باعث صدمه و آسیب به محیطمان می شود به جد مقابله کنیم.
اقدامات لازم را انجام دهیم و با موارد منفی که بعضا اتفاق می افتد
(برخورد نامناسب با گردشگران) قاطعانه برخورد کنیم چون تعداد
نصف گردشگران سال های آتی هر جایی ،بستگی به میزان
تبلیغات مثبت یا منفی گردشگرانی که به آن مکان رفته اند؛
دارد.وطبیعتا همه ما از منافع و مزایای آن (اقتصادی –اجتماعی و
فرهنگی)خصوصا مزایای اقتصادی بهره خواهیم برد و بر اقتصاد
منطقه تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. |
پدران زرنگ
عنوان این نوشته است که ازیکی ازسایتهای اجتماعی دانلودکردم خواندن
آن را به همه عزیزان توصیه می کنم.
درموردوظایف وویژگیهای مادران موفق وبایدونبایدهای رفتاروگفتارونیزنقش
وجایگاه آنان درتربیت وتزکیه فرزندان کتاب ها،فیلم هاوسریالهای تلویزیونی
و مقالات ومطالب فراوانی تهیه وتوزیع شده و همایش و آموزش های
زیادی راازطریق رسانه هاو مراکز آموزشی وتربیتی وعلمی شاهدبوده ایم.
امابه مردان وطرح وتبیین رسالت و مۆلفه های پدری کمترپرداخته شده
است و این درحالیست که آقایان به جهات مختلف ازجمله برخورداری
ازقدرت مدیریتی،مالی وحتی جسمی بیش ازمادران می بایست موردتوجه
و تامل آموزشی مراکز و مراجع ذیربط واقع شوند.جالب تراینکه براساس
آمار بدست آمده ازمراجعه کنندگان به مراکزمشاوره ای درحوزه مسائل
مربوط به خانواده و تربیت فرزندان،بیش از 85 درصدمراجعه کنندگان راخانم
هاوتنها 15درصدراآقایان به خوداختصاص داده اند.
بنابراین یکی ازرسالت های اصلی رسانه ها و مراکز ذیربط پرداختن به
چگونگی وچرایی ورود پدران به عرصه تعلیم و تربیت فرزندان می باشد.
مۆلفه های پدران موفق وزرنگ:
-پدران زرنگ قبل ازپرداختن به تربیت فرزندان به تربیت خودودفع کاستی ها
وناراستی های اخلاقی ورفتاری خود می پردازند.ازکوزه همان برون طراود
که دراوست.
-پدران زرنگ راحت ترین راه تربیت رابرمی گزینند.یعنی احترام و محبت به
مادرفرزندان رادرالویت برنامه های تربیتی قرارمی دهند.
-زرنگ ترین پدر،پدری نیست که صرفا بدنبال جمع آوری مال و اموال
باشد.زرنگ ترین پدربهترین ثروت و سرمایه رابرای فرزندانش فراهم می سازد.
-پدرزرنگ به خوبی می داندکه نبایدنوکری کندبایدروش ها و مهارتهای
معلمی ودوستی رادرموردفرزندان خوداعمال نماید.
-پدارن زرنگ متواضع اندو هرگزادعا نمی کنندکه:“دیوانه ها به مشاور
مراجعه می کنند”مطالعه و مشاوره راجزاصلی ترین پیش نیازهای تربیت
فرزندان می دانند.
-پدران زرنگ،به تنهایی ویابادوستان به مسافرت و تفریح و گردش نمی
پردازند.باخانواده بودن راازبهترین راهکارهای عملی تربیت فرزندان میدانند.
-پدرزرنگ به خوبی می داندکه خودنمایی و فخرفروشی درموردثروت،
پست ومقام،مسکن،زیبایی های ظاهری موجب خودنمایی وتظاهر
فرزندان به بدحجابی،نشان دادن زیبایی های بدنی و انتخاب دوست
وهمسرو با تأکید برارزش های مادی خواهدشد.لذا همواره درپی
خشکاندن ریشه های خودنمایی بوده و زیبایی اندیشه ومعنویت رابه
زیبایی اندام و مادیت ترجیح می دهد.
-پدرزرنگ درتلاش است تازمینه های ارتباط کلامی بیشتری بااعضای
خانواده بویژه فرزندان رافراهم سازدشنونده خوب وفعال باشدهرگزاززور
واستبدادبرای تربیت استفاده نکند.
-متأسفانه کم نیستندپدرانی که دربیرون ازمنزل بادیگران،همکاران و
همسایه هادرمسجد وبازاروکوچه وخیابان وبین خویشاوندان،بذله گو،
خوش مشرب،بسیارفعال وپرانرژی،امادرمنزل درتعامل باهمسروفرزندان
بسیارکم حرف وکسل وتنبل می باشنددرحالیکه پدران زرنگ درخلوت و
خانه نیزهمانگونه اندکه دربیرون.
-پدرزرنگ بین فرزندان خودتبعیض قائل نشده وبادختررفتار ویژه ای دارد.
دخترانی که ازطریق پدرموردمهرو محبت قرار گرفته وباپدربه عنوان غیر
همجنس ارتباط خوبی برقرارمی کنند به ندرت دربیرون ازمنزل بدنبال ارتباط
باغیرهم جنس می باشند.
-یکی ازعادات و آداب ناسالمی که دربین بسیاری از والدین رایج است
فرافکنی ومحکوم کردن دیگران است.ناسازگاری و انحرافات و آسیب های
رفتاری فرزندان خودرامحصول عملکردخودنمی دانند.مدرسه،رسانه هاو
جامعه رامقصرمی دانند.اماپدرزرنگ قبل ازهمه خودرامسئول ومقصرمیداند.
علت انحراف وبدرفتاری فرزندخودرادرداخل منزل جستجو می کند.وبه طریق
علمی(بامطالعه ومشاوره)درپی حل مشکلات تربیتی فرزندان برمی آید.
ضمناهمه مسئولیت رابه عهده همسر(مادر فرزندانش) نمی اندازد.
اگر به کتاب تاریخ زندگی بشری نگاهی گذرا بیندازیم فرازوفرودهای
فراوانی رادرلای لای صفحاتش خواهیم دیدکه بعضی از آنها تامل برانگیز
وبعضی هم خنده دار،وهر چه به جلو می رویم این تامل وخنده بیشتر می
شود.مبارزه با بیماری ها وتلاش درجهت رفع آنهایکی از دغدغهای همه ی
دوران زندگی بشری بوده وخواهد بود.تاجایی که به افسانه وسحرجهت
دست یافتن به حیات دائمی متوسل هم شده اند.ولی هر چه عقل بشری
تکامل یافته این کج راهها کمترشده ودرمسیرواقعی گام برداشته است.
مقاطع ودورانی درتاریخ وجود داشته که تغییر وتحول چشمگیرتر وقابل
ملاحظه است.که ازآن جمله می توان به این عصر وزمانه اشاره نمود.
بیماریهای چشمی هم یکی ازآن بیماریهایی است که بشرجهت رفع آنها
تلاش های زیادی نموده است. در این عصر وزمانه که آگاهیها واطلاعات
علمی بشر بیشترشده به همان نسبت آن رفتارهای غیر معقول این زمانه
ومهم آن زمانه ،کمتر شده است.
عیوب انکساری نیزیکی ازبیماریهای رایج در میان مردم است که به دلیل
پیشرفت علم وآگاهی دراین دوران براحتی قابل درمان است.
این بیماری ازهمان دوران کودکی قابل تشخیص وقابل درمان نیز هست.
البته راههای بوجود آمدن این بیماری فراوان وگوناگون است .
که ازآن جمله میتوان به ضربه به سر درکودکی،نحوه وطرزنشستن کودکان
جهت دیدن نام برد.
اکنون چون دلیل بیماری تشخیص داده شده ودرکنار آن راه درمان آن نیز
معلوم گردیده .طرحی به نام طرح جلوگیری ازتنبلی چشم هر ساله
باهمکاری سازمانهای دولتی اجرا می شود تاازتشدید وگسترش این
بیماری جلوگیری شود.روستامهدهادر روستاهاومراکز مهد کودک در
شهرها معاینه های غربال گری اولیه رابرروی کودکان سه تا شش ساله
انجام می دهند.تادرصورت وجود کمترین مشکل ،کودک مشکوک رابه
متخصص بینایی سنجی ارجاع می دهند تا معاینه های تخصصی برروی
کودک مشکوک انجام گیرد ودرصورت وجود مشکل به درمان آن نیز اقدام
نماید.
پس بر خوانندگان عزیز وگرامی است تا درجهت اطلاع رسانی در این
زمینه سعی وتلاش وافر ی نمایند
امسال هم مانند هر سال با همکاری ارگانهای دولتی ومهدکودک ها طرح
پیشگیری از تنبلی چشم درسراسر کشور برگزار می گردد این مهم در روستای
نوریاب هم شروع شده والدین وخانواده های گرامی لازم است با دردست داشتن
شناسنامه ومراجعه به مهد کودک روژان واقع در مدرسه ابتدایی نسبت به معاینه
فرزند خود اقدام نمایند.پس از معاینه کارت مهمور به مهر وامضاء معاینه گر مبنی بر
سلامت چشمی فرزند خود دریافت نمایند.اگر چنانچه فرزند شما حدنصاب نمره
رانیاورد معاینه گر موظف است ضمن تکمیل برگه ای مخصوص در این زمینه وارجاع
آن به متخصص جهت حصول اطمینان از سلامتی چشم کودک راهنمایی لازم را
هم به اولیاء کودک ارائه دهد.لازم به ذکر است که هزینه ی معاینه برای هر کودک تا پایان
مرحله تشخیص همان یک هزار تومانی است که در هنگام مراجعه به مهد کودک پرداخت می شود
وبقیه مراحل اگر چنانچه لازم باشد که کودک بدان مراجعه کند هزینه ایی برای
خانواده در بر ندارد .
لطفا جهت آگاهی بیشتر واستفاده از این طرح رایگان وکم هزینه سایر خانواده ها را
در جریان بگذارید.
نکته حائز توجه در این طرح این است که اگر چنانچه کودکی مشکل بینایی داشته
باشد علاوه بر اینکه هزینه آن کم است مزیت دیگری که دارد این است که براحتی
قابل درمان است چرا که درمان عیوب انکساری در این رنج سنی براحتی با تمرین
وعینک برطرف خواهد شد.