باکودکان استثنائی بیشتر آشنا شویم.

باکودکان استثنائی بیشترآشنا شویم

امروزه توجه به آموزش و پرورش از شاخص‌هاي عمده وتوسعه جوامع انساني محسوب

مي‌شود .يعني كشور‌ها نه براساس رشد وتوسعه اقتصادي بلكه براساس ميزان توجه به آموزش

وپرورش وآموزش وپرورش استثنايي مورد ارزيابي قرارمي‌گيرند.

 

.ریشه های تاریخی آموزش و پرورش استثنایی را به گونه ای که امروزمطرح است، می توان

دراوایل سال های ۱۸۰۰ میلادی درمیان تلاش های تنی چند از پزشکان محقق یافت..

براساس بررسی ها وآمارهای مجامع علمی وفرهنگی بین المللی نظیریونسکووبرخی کشورهای

غربی، درحدود ۱۰ تا ۱۵ درصد ازکودکان مدرسه رو(۸ تا۷ سال

یا5تا۶سال)هرکشوربنابرتعریفی که ارائه می شود به توجه خاص آموزشی نیازدارند

ازديگاه متخصصان تعليم وتربيت به كودكي استثنايي گفته مي‌شود كه ازنظرهوشي ،جسمي و

رواني به ميزان قابل توجهي نسبت به ديگرهمسالان خودمتفاوت باشد؛به گونه‌اي كه اين تفاوتها

مانع ازبهره گيري كودك ازآموزش و پرورش عادي گردد .

 از نظر آموزشي‌ به‌ فردي‌ " دانش‌آموزاستثنايي‌ " اطلاق‌ مي‌شود كه‌ ازنظرشناختي‌، هوشي‌،

جسمي‌ (حسي‌، حركتي‌)، عاطفي‌ و يا اجتماعي‌، تفاوت‌ قابل‌ ملاحظه‌اي‌ با افرادهمسن‌ خود داشته‌

واين‌ تفاوت‌ به‌ حدي‌ باشد كه‌ برخورداري‌ آنان‌ از آموزش‌ و پرورش‌، مستلزم‌ تغييراتي‌ (متناسب‌

با ويژگيهاي‌ اين‌ دانش‌آموزان‌) در برنامه‌ها، محتوي‌، روشها، مواد و فضاي‌ آموزشي‌ عادي‌

وارائه‌ خدمات‌ آموزشي‌ و توانبخشي‌ ويژه‌ به‌ آنان‌ باشد.

به طورکلی ازنظر آموزشی به این گروه ها استثنایی گفته می شود:1

1- كودكان‌ و دانش‌آموزان‌ نابينا و نيمه‌ بينا

2- كودكان‌ و دانش‌آموزان‌ ناشنوا و نيمه‌ شنوا

 3- دانش‌آموزان‌ كم‌توان‌ ذهني‌

 4- دانش‌آموزان‌ داراي‌ اختلالات‌ رفتاري‌

 5- دانش‌آموزان‌ چند معلوليتي‌

 6- كودكان‌ و دانش‌آموزان‌ داراي‌ معلوليت‌ جسمي‌ و حركتي‌

 7- كودكان‌ و دانش‌آموزان‌ داراي‌ ناتواناييهاي‌ يادگيري‌

.درواقع برخلاف آنچه عمدتا در اذهان تداعی می شود، آموزش و پرورش استثنایی لزوما به

معنای جداسازی و انتقال کودک از مدرسه عادی به مدرسه استثنایی نیست، بلکه آموزش

استثنایی برنامه ای تنظیم شده براساس ارزیابی های مستمروجامع برای کودک ازتولد تا پایان

زندگی وهمراه با خانواده، مدرسه واجتماع است.بنابراین ایجاد کلاس ها ومدارس خاص برای

کودکان استثنایی هدف نیست، بلکه برخاسته ازیک ضرورت آموزشی است؛ زیراباحضوردوسه

نفرکودک استثنایی دریک کلاس معمولی 2۰ یا 3۰ نفری، معلم قادر نخواهد بود آن گونه که

شایسته است به تفاوت های فردی توجه داشته باشد، بخصوص زمانی که تفاوت موجود میان این

دوسه نفرکودک استثنایی با دیگر کودکان قابل ملاحظه باشد، اگر معلم بخواهد توجه بیشتری به

این کودکان، که نیاز بیشتری دارند، مبذول دارد ناگزیر است ازوقت آموزش و هدایت دانش

آموزان دیگر بکاهد و بالعکس.

حقیقت آن است که رشد فرهنگی و اعتلای ارزش­های هرملتی بستگی به میزان توجه آنها به

حقوق حقه همه افراد جامعه به طورعام و افراداستثنایی به طورخاص دارد. لذا باید شیوه­ای

اتخاذ شود که این کودکان استثنایی به تناسب ویژگی های خود از برنامه های آموزشی

برخوردارشوند.درهرحال اگربراین باورباشیم که ستون های تمدن هرجامعه برنظام آموزش

وساختار آموزش و پرورش آن استواراست، بدون تردید سلامت، جامعیت وکارآمدی نظام

آموزش و پرورش آن جامعه نیزدرگروی وسعت، گستردگی، تنوع و کیفیت برنامه های جامع

آموزش استثنایی ودرصد کودکان و دانش آموزانی است که به عنوان استثنایی یا دارای نیاز

ویژه مورد تشخیص و شناسایی واقع شده و خدمات آموزشی موثری درمدارس عادی یا کلاس

های خاص به ایشان ارائه می شود

هدف آموزش و پرورش استثنايي

هدف ازآموزش و پرورش به معناي اعم آن رسيدن انسان به نجات و رستگاري است البته يقيناً

اين امردرجامعه صادق است زيرا مكتب ما اسلام است كه به انسان فقط ازبعد مادي نمي نگرد

بلكه بيشتر برجنبه معنوي انسان توجه دارد بگونه‌اي كه بالاترين مقام را براي انسان قائل است

واورا به مقام خليفه اللهي ارتقاء مي‌دهد .اما درمكاتب مادي مسلماً اهداف متفاوت خواهد بود .با

توجه به اينكه كودك استثنايي انساني است كه فقط احتياج به توجه ويژه‌ براي برطرف ساختن

نيازهاي آموزشي دارد لذا اهداف آموزش و پرورش آنها با كودكان عادي فرق ندارد وتنها تاكيد

بيشتري برراههاي دستيابي به اهداف وجود دارد.

مشکلات وانتظارات خانواده های دارای کودک معلول:

خانواده هاي داراي کودک وفرد معلول درمعرض انواع ناراحتي ها و مشكلات قراردارند كه

درنگهداري و رسيدگي به وضع فرزندشان موثرمي باشد وموجب مي شود كه خانواده روند

زندگي طبيعي خود را از دست بدهد وادامه اين وضع ممكن است به فروپاشي نظام خانواده ويا

طرد فرزند معلول منجر شود كه لازم است درموقع مناسب وبا تمهيدات لازم ازبروز چنين واقعه

اي جلوگيري به عمل آيد و اين مهم عملي نيست مگر در شرايطي كه شناخت كامل ازخانواده ها

و معلولان آنها موجود باشد و برنامه ها با توجه به اين اطلاعات و شناخت ها انتخاب گردد. وجود

فرزند معلول ممكن است موجب فشاربربودجه خانواده كه صرف تدارك مراقبت پزشكي،حمل و

نقل يا روش هاي درماني مي شود گردد.متاسفانه وجوديك فرزند معلول سبب مي شودكه

خانوادههاي ديگرارتباطات خودراباآن خانواده كمتركنند.درپژوهشي تحت عنوان بررسي اثرات

ارائه كمك هاي مالي وحمايتي درنگهداري معلول ذهني درخانواده دراستان مازندران انجام شده

علت تقاضاي پذيرش فرزند معلول ذهني درسازمان بهزيستي(موسسه شبانه­

روزي)راازنظروالدين نشان مي­دهدكه مشكل مالي بین4/35درصددررأس مشكلات خانواده

قراردارد .مراقبت دائم ازکودک مستلزم شکیبایی زیادوفدانمودن هدفهای شخصی از جانب والدین

است. والدینی که­دررابطه باآرزوهای خوداحساس ناامیدی می کنندودر رسیدن به هدف خودناکام

گشته­ اند باداشتن یک فرزندمعلول بطور مضاعف ضربه خواهند خوردوامرمراقبت ونگهداری

ازکودک برای آنان دشوارتر خواهد شد.یک کودک بامعلولیت های فیزیکی و بااسترس های

همراه­ آن می تواند تأثیر عمیقی برعملکردهای خانواده بگذارد. یکی ازمهمترین عملکردهای

خانواده پرورش فرزندان است معلولیت می تواندبریکایک اعضای خانواده تأثیر گذاشته

وکارکردپرورشی خانواده راتحت تأثیرقرارمی­دهد.گاهی والدین بامعلولیت فرزندخودکنارمی­آیند

اما آنان قادر به وفق دادن خودبابرچسب هائی که بارعاطفی قوی دارند نمی باشند،برای مثال

برای والدین بسیار آسانتراست که­ اصطلاح ضایعه مغزی را به جای عقب ماندگی ذهنی

بکارببرند.

همه ی این ها وحواشی مرتبط با آن که یک خانواده دارای فرزند معلول باید تحمل نماید،می

طلبد تامردم و مسئولین توان لازم درجهت زدودن حداقلی از مشکلات این افراد و خانواده های

آنان برداشته ودرکمک به شناخت بیشتر این دسته از دانش آموزان به افراد جامعه همت نموده و

تسهیلات لازم به خانواده های آنان اختصاص دهند. تا حداقل مقداری از مشکلات عاطفی و مالی

آنان تسکین یابد.

فوت ماموژن خاصی سبحانی

انالله واناالیه راجعون

کاروان همچنان به طی مسیرخودادامه میدهدوهمچنان هم عده ای دیگراز

مسافران باکاروانیان وداع میکنند وبه مقصدی که دعوت شده اندطی طریق می

کنند.این بارهم وداع کننده کاروان شیرزنی است ازجنس مادران داغ دیده و رنج

کشیده زندگی ونابرابری اجتماعی،این بارمادری است که بدون هیچ آه وناله ای،

سوزشینه اش دراوج بی صدایی، گوش فلک را کرمیکرد و سنگ را به صدادرمی

آورد؛مادری که رازدلش را فقط وفقط با خالق خودش درمیان می گذاشت وبا اودرد دل می کرد.

ماموژن خاصی سبحانی که ازهمان دوران طفولیت انسانی ازتباررنج و زحمت برایش

رقم خورده بود،درهمان دوران کودکی پدرمهربان و دلسوزش را درنزاع های ساختگی

استکبارازدست داد وبه ناچارهمراه مادرمهربانش درمنزل دایی عزیزش سکنی

گزدیدن تا سرنوشت درآینده چه چیزی را برایشان رقم خواهد زد، ودلیل اینکه هم

فامیلش به سبحانی ثبت شده به تبعیت ازدایی و مادرش بوده است.

 

ماموژن خاصی که تنهافرزند خانواده هم بوده است پدرش مرحوم علیمحمد ولدبیگی

ومادرش مرحومه نسرین سبحانی؛ ایشان درسال 1300 ازاین مرحومان چشم به

جهان هستی گشودودریازدهمین روزازفصل تابستان سال 1396 چشم از این جهان

فروبست تا عالم ناپیدا برایش پیدا گرددو چشمش به دیار پدرومادروفرزندمرحومش

شاد گردد و دلی سیر با آن ها به دردل بپردازد و ناگفته های خودرابا آنان درمیان

بگذارد.وابستگی به زادگاهش باعث شده بود که وصیت نمایدتا جسم نحیف و

زجرچشیده روزگارش را در سرزمین آباء واجدادیش نوریاب به خاک بسپارند.ایشان

درچاشتگاه روزیکشنبه درجایگاه ابدی خودآرمید.تا رازهای نهقته ی چندین ساله ی

دوری از همسرگرامیش مامو خدامرادرا با او نیز درمیان گذارد.

ماموژن خاصی دارای دوفرزند ذکورکاک شاهمرادهمسرمریم قادری وکاک

طاهرولدبیگی همسرخدیجه سبحانی و ویک اُناث داده راهنماولدبیگی

همسراسماعیل عنایتی هستند که البته دودهه پیشتر فرزندارشد ذکورش داغ

فرزندی را به دلش گذاشت و زودتر از پدر ومادرگرامیش به دیار باقی شتافت.ایشان

مرحوم شاهمراد ولدبیگی بودند.که داستان زندگی و مرگ ایشان هم دفتری صدمن

می خواهد.

روحش شاد ویادش گرامی باد.

 

درتکریم کرامت بانویی شهیده

بسم الله الرحمن الرحیم

درتکریم کرامت بانویی شهیده.

مقدمه ای کوتاه بامروری برسه آیه ازقرآن کریم قبل ازورود به سخن اصلی .

خدای خالق ارض و سماء دزمُنزِل شریفش به اشرف مخلوقات محمدبن

عبدالله(ص) می فرماید:(مائده 32) مِنْ أَجْلِ ذَٰلِكَ كَتَبْنَا عَلَىٰ بَنِي إِسْرَائِيلَ

أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَيْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسَادٍ فِي الْأَرْضِ فَكَأَنَّمَا قَتَلَ النَّاسَ جَمِيعًا

وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا النَّاسَ جَمِيعًا ۚ...{بدین سبب بر بنی اسرائیل حکم نمودیم که هر کس نفسی

را بدون حق و یابی‌آنکه فساد و فتنه‌ای درزمین کرده،بکشدمثل آن باشدکه همه مردم راکشته،و

هر کس نفسی راحیات بخشد (از مرگ نجات دهد) مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده.}

 

درجایی دیگر می فرماید: (اسراء 70) وَلَقَدْ كَرَّمْنَا بَنِي آدَمَ وَحَمَلْنَاهُمْ فِي

 

 

الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَرَزَقْنَاهُمْ مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَفَضَّلْنَاهُمْ عَلَىٰ كَثِيرٍ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلًا):

و به راستى ما فرزندان آدم را گرامى داشتيم و آنان را در خشكى و دريا [بر مركبها] برنشانديم و

ازچيزهاى پاكيزه به ايشان روزى داديم و آنها رابر بسيارى ازآفريده ‏هاى خود برترى آشكارداديم .

و آیه سوم می فرماید:احزاب(33)( وَ بَشِّرِ الْمُؤْمِنينَ بِأَنَّ لَهُمْ مِنَ اللَّهِ فَضْلاً کَبيراً): و مؤمنان

را بشارت ده که برای آنها ( در دنیا و آخرت ) از جانب خداوند فضل و بخششی بزرگ است.

همه ی این ها بواسطه این است که این انسان را اشرف مخلوقات قرار

داده و به او کرامت، عزت، و وجودی متمایز با سایرآفریده های خودبه او

بخشیده است. شاخص ترین این افتخارات همان قوه­ ی  اختیاروتفکراست

که اختصاصا به انسان هدیه گردیده.که اگرحامل این اختیارآن رادرجهت

خیروصلاح وآنچه سعادت اورا درپی دارد استفاده نماید به سعادت واقعی

ودائمی دست می یابد واگرخلاف آن راعمل نمود، پناه برخدا به شقاوت

وخسرانی جبران ناپذیرملحق­ خواهدشد. وصد البته آنچه از آموزه های دینی

و عالمان بزرگوار به ما رسیده گویای این مهم است که مبنای قضاوت در

روز رستاخیز همین دایره ی اختیار است که خدای عزوجل به انسان داده

است. وبراساس همین قاعده است که برصغیرو دیوانه و ناقص العقل

فرائض ساقط گردیده است.

واما سخن نوشته:درآخرین روزهای دهه ی اول ماه مبارک رمضان 1438که به

دهه رحمت معروف است و آخرین روزهای آخرین ماه فصل بهاربانویی

ازجنس بانوان ایثارگردیاردینداران وعالمان و ازمیان ما دنیاییان به دیارهمیشه

باقی عزم سفر نمودند. و با سفر بی بازگشت خود هدیه ای بس گران بها

برای ما به یادگار گذاشتند. که این هدیه ی ایشان باعث شادی خانواده

هاو افرادی گردید که از شادی آن ها غم و ماتم اطرافیان این مرحومه

تسکین یافت.هدیه ایی که ایشان به یادگار گذاشت. باعث شده است که

پرونده اعمال مابعد تاخرش همچنان مفتوح باقی بماند و بر خیرات آن

بیافزاید.بله عمل و کاری که در این دیار ما تازگی داشت و نوبرانه بود. خانم

پروانه علیزاده که مدت های مدیدی پروانه واردرخدمت پدر و مادرش به

پرستاری از آن ها مشغول بود و آن ها را از دست داده بود. اکنون با این کار

خیرخواهانه خود باعث گردیده که نام نیکش همچنان برسر زبان ها باقی

بماند و توشه ی ذخیره قیامتش همچنان سنگین و درحال ذخیره کردن

 باقی بماند.

بله ایشان با اهداء اعضای بدن خود پیشقراول سنت حسنه ایی گردیدکه

چه بسا این سنت حسنه تا قام قیامت باعث احیاء نمودن صدها وبلکه

هزاران انسان دیگر گردد که به انتظار کلیه­ ای،کبدی،ریه­ ای،قلبی ویا

ششی به سختی روزگاررا به سرمی­برند.

درتکریم این سنت وعمل نیکوی این بانوی فداکارصاحب این قلم وظیفه

خود می داند که ضمن تبریک و شادباش به این خانواده ایمانی واسلامی

وبزرگان این دیارعرض نماید که لازم است یادمان­هایی درجهت تکریم این

عمل نوبرانه وخدا پسندانه وانسان دوستانه برگزاروبرپا گردد تا زوایا و تبعات

این مهم روشن وبرهمگان­ عیان گردد،بلکه افراد وخانواده های بیشتری به

این کارراغب ومایل گردند.

همانطورکه برشماخواننده گرامی مبرهن است پیشرفت­های علمی و

تواناییهای بشری به قدری درحال پیشرفت وترقی است که به تعبیری این

کره ­ی خاکی رابه دهکده­ ایی تبدیل نموده است.به گونه ایی که اگر

درشرقی ترین یا شمالی ترین نقطه این دهکده اتفاقی رویی دهد

درکسری ازثانیه غربی­ ترین وجنوبی­ ترین نقطه آن نسبت به آن آگاه

خواهندبود.

براین مبنا پیشرفتهای بشری درحوزه پزشکی هم به جایی رسیده

است که به راحتی وبا انجام یک سری آزمایشات بالینی می تواند اعضاء

سالم یک فرد مرگ مغزی را به نیازمندان آن عضو پیوند دهد و زندگی

دوباره ­ایی به آنان ببخشد و شامل این موهیت(وَمَنْ أَحْيَاهَا فَكَأَنَّمَا أَحْيَا

النَّاسَ جَمِيعًا) گردد.انشاءالله

این بانوی مکرمه ی شهیده(البته این تعبیراین جانب است به شهیده.اگر

نقدی وارد است، بادیده ی منت ارج خواهم نهاد)که براثر سکته مغزی به

مرگ مغزی دچار گردیده بودو پزشکان حاذق این امر امکان بازگشت ایشان

را باتوجه به شرایط بالینی به زندگی دوباره مادی منتفی دانسته بودند. با

رضایت اطرافیان بااهدای اعضاء سالم خودبه بیماران منتظر اعلام نموده

است که هنوز زنده است و زندگی برای او درجریان است اما متفاوت با

باراوّل.این بارفقط درحال ذخیره نمودن توشه ی قیامت است و بس، بدون

هیچ گونه تلاش و کوششی.

درپایان دست دعا را دراین دهه دوم ازماه رمضان که به دهه مغفرت معروف

است به سوی خدای بزرگ بلند می کنیم چراکه خود فرموده است:

(غافر60) وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُم. و پروردگارتان فرمودمرابخوانيد

تاشمارااجابت كنم، که به تمام بیماران شفای خیر دهد و درهای رحمت و

مغفرتش را برهمه ی مردم دنیا و بالاخص مردم دیارمان باز نموده وجودشان

را ازآن خیرات بی مانندش سیراب نماید .و همچنین دعا می کنیم که این

عمل نیک ایشان سرمنشاء این کار (اهدای عضو)خیرخواهانه گردیده و

مردمان بافرهنگ دیارمان دراین زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشند.

انشاءالله

ثبت نام پیش دبستانی گلستان در سال تحصیلی 95-96

باسمه تعالی

بدینویوسیله به اطلاع عموم مردم روستای نوریاب رسانده می شودکه ثبت

نام نونهالان شماجهت شرکت در مقطع پیش دبستانی ازروزچهارشنبه

مورخ بیست و چهارم شهریورماه شروع می شود لذا ازشماعزیزان

درخواست می گرددکه بادردست داشتن مدارک ذیل نسبت به ثبت نام

فرزند خود درمرکز پیش دبستانی گلستان واقع درآموزشگاه دبستان

شهدای نوریاب اقدام نمایید.

ضوابط و شرایط ثبت نام:

1-                متولد سال متولد 1389/07/02 تا 1391/07/01

2-                فتوکپی شناسنامه کودک

3-                فتوکپی شناسنامه و کارت ملی پدر ومادر کودک

4-                یک تا دوقطعه عکس سه در چهار از کودک

5-                پوشه و گیره

6-                هزینه بیمه به مبلغ ده هزار تومان

ادیسون کودن با ادیسون نابغه

 

گفته اند: وقتی ادیسون به مدرسه رفت، بعدازچندروزمعلم کلاسشون

نامه ای را به ادیسون داد و گفت بده مامانت.

مادر ادیسون نامه را بازکرد دیدنوشته: فرزندتان کودن است، مدرسه ما

جای کودن ها نیست.

 ولی مادر، نامه را برای ادیسون اینگونه خواند: فرزند شما نابغه است

مدرسه ما نمی تواند بیشتر از این آموزش دهد شما شخصا آموزش او را

به عهده گیرید

 

 و مادر ادیسون در منزل به او آموزش میدهد و با او کار میکند.

 

ادیسون در ۱۳ سالگی اولین اختراعش را به ثبت میرساند.

 

مدتی پس از فوت مادر، یک روز ادیسون برای خود جشن تولد میگیرد و در

آن جشن، صندوق خاطرات مادرش را آورده، نامه را در جمع بازکرده تا به

همه بگوید که من از بچگی نابغه بودم؛ با دیدن اصل نامه شروع به گریه

میکند و در آنجا او پی میبرد چطور مادرش از ادیسون کودن، یک ادیسون

نابغه ساخت.      

                  

                        این افتخار مادر ادیسون است.

 

    هزاران درود بر چنین مادرانى.

مهارت های زندگی از نگاه سازمان جهانی بهداشت:

مهارت های زندگی از نگاه سازمان جهانی بهداشت:

🔸سازمان جهانی بهداشت تعریف جامعی ازمهارت های زندگی ارایه داده

است: توانایی انجام رفتارسازگارانه و مثبت به گونه ای که فردبتواندبا

چالش هاو ضروریات زندگی روزمره خودکناربیاید. برای کسب این مهارتها

بایددر طول زندگی به تدریج درس هایی را بیاموزیم و به کار بندیم که

مارادرمسیر موفقیت همراهی کند. اما هرچه یادگیری این موارد دیرتر

انجام شود،احتمال موفقیت وزندگی بهترهم برای شخص کمترمیشود.

در ادامه باما همراه باشید تابا بیست درسی که بایدپیش ازسی سالگی

بیاموزیم آشنا شویم.

1. زندگی خیلی وقت است شروع شده است.

در زندگی چیزی به نام دور آزمایشی وجود ندارد. تصمیمات شما

سرنوشت سازهستندوراهی برای برگشت وتصحیح آنهاوجودندارد.

2. دوستان آنلاین شما دوستان واقعی نیستند.

متاسفانه حقیقت دارد. بسیاری از این دوستان اصلا اهمیتی برای

مشکلات شما قایل نیستند و وقتی به کمک آنها نیاز دارید در دسترس

نخواهند بود.

3. هر عشقی به سرانجام نمی رسد.

آماده باشید که دلتان بشکند و غصه بخورید. سخت است اما واقعیت

است.

4. تحصیلات با گرفتن دیپلم به اتمام نمی رسد.

در دنیای امروز دانش حرف اول را می زند.اگرمی خواهید عقب نیافتید

باید به تحصیلاتتان ادامه بدهید.

5. اعضاء خانواده مهمترین آدم های زندگی شما هستند.

این ها تنها افرادی هستندکه به شما اهمیت می دهند.رفتار خوبی با

آنها داشته باشید و قدردان حمایت هایشان باشید.

6. نقاط ضعف شما اهمیت ندارند.

نقاط ضعفتان را بپذیرید ولی نگران آنها نباشید. تنها نقاط قوت شما

هستند که اهمیت دارند. روی آنها تمرکز کنید و آنها را پرورش دهید.

7. هر کار با ارزشی زمان بر است.

انتظار نداشته باشید خیلی سریع به اهدافتان برسید. دستیابی به اهداف

احتمالا خیلی بیشتر از آنچه فکر می کنید زمان می طلبد.

8. تمام فرصت های پیشرفت خارج از محدوده آسایش قرار دارند.

باید با این واقعیت کنار بیایید و آماده باشید که محدوده آسایش خود را

ترک کنید تا بتوانید موفقیت را تجربه کنید.

9. روابط متزلزل ارزش حفظ و نگهداری را ندارند.

وقتتان را روی چیزهایی که نمی توانید تغییری در آنها ایجاد کنید تلف

نکنید. از کنار آنها عبور کنید و به مسیرخود ادامه بدهید.

10. دنیا پر از بی عدالتی است.

در زندگی خود بارها و بارها با بی عدالتی روبرو خواهید شد. آمادگی لازم

را داشته باشید.

11. شانس سراغ افراد سخت کوش می رود.

شانس هیچوقت نصیب افرادی که دست رو دست می گذارند و منتظر یک

اتفاق خوب هستند نمی شود. پشتکار و سختکوشی تنها پیش شرط

های خوش شانسی هستند.

12. زمان خاصی برای یک آغاز بی نظیر وجود ندارد.

اگر قصد دارید کاری را آغاز کنید، شروع کنید. منتظر زمان بهتر نباشید. آن

زمان هرگز نخواهد رسید.

13. شما نمی توانید همه جا حضور داشته باشید و نمی توانید

همه چیز داشته باشید.

یاد بگیرید که تصمیم های درست بگیرید و به آنچه برای شما اهمیت دارد

متعهد بمانید و آن را دنبال کنید.

14. باید از تمام افرادی که درزندگی شما هستند قدردانی کنید.

نسبت به آدم ها و تاثیر آنها در موفقیتتان بی تفاوت نباشید.

15. تجربه و احساسات بهترین سرمایه گذاری های شما هستند.

معیارهای سنتی موفقیت – خانه و اتومبیل لوکس- دیگر معنی و مفهومی

ندارند. احساسات، خاطرات، تجربه و دانش اهمیت دارند و معیار اصلی

موفقیت هستند.

16. بعداً معمولا به معنی هرگز است.

هیچ کاری را به بعد موکول نکنید. در لحظه زندگی کنید.

17. موفقیت مترادف پشتکار است.

هرگز مایوس نشوید. آرزوهایتان را دنبال کنید. به دست آوردن آنها قطعا

دشوار است ولی ارزش سعی و تلاش را دارد.

18. انجام مرتب تمرینات ورزشی ضروری است.

مراقبت سلامتی خودتان باشید. بطور مرتب ورزش کنید و به حفظ تناسب

اندام خود اهمیت بدهید.

19. شکست هیچ اهمیتی ندارد.

فقط پیروزی اهمیت دارد. پس از شکست نهراسید.

20. هیچکس به شما کمک نخواهد کرد.

فقط خودتان باید به خودتان کمک کنید. پس اتکا و اعتماد به نفس را در

خود تقویت کنید.

فوت داده ماهیه عبدی

انا لله وانا الیه راجعون

 

مادر،این خلقت خداوندی اکسیری دارد که وجودش نشئه بخش زندگی

ونبودش سایه گستراندوه وناراحتی وگاه حسرت است.

 

باخبرشدیم که مادری دیگرازمادران زحمت کش وسردوگرم روزگارچشیده

دیارمان نوریاب به یاران سفرکرده خودپیوسته است، انشاالله روحش قرین

رحمت الهی گردد.

ایشان داده ماهیه عبدی همسر گرامی مرحوم کاک امین و فرزندمرحومان

لالو امین وسروناز،خواهر پدری مرحومان لالو عثمان و سیدعلی امینی و

خواهرمادری مرحومان لالو قوربانی و محمد سلیم و علی ولدبیگی می

باشد.داده ماهیه مادرگرامی آقایان محمدامین، سیف الدین و معتصم

فارسی وخانم ها کافیه،نایافت وکوکب میباشند.داده ماهیه بعدازسالها

تلاش و زحمت و مشقت ونزدیک به دوسال خانه نشینی براثر شکستگی

و سکته سرانجام دربعدازظهر روزشنبه بیست و سوم مرداد ماه هزار و

سیصد و نود و پنج درسن هشتادوپنج سالگی چشم ازجهان پرماجرا

فروبست و دیده به سرای همیشه باقی گشودودرقبرستان خضرزنده به

خاک سپرده شد.مراسم فاتحه خوانی ایشان روزیک شنبه بیست و چهارم

مرداد ماه درمسجدحضرت محمد رسول الله(ص) نوریاب می باشد.

این وبگاه ضمن طلب مغفرت ازخدای بزرگ برای ایشان، صبروشکیبایی و

عمرباعزت رابرای بازماندگانش خواستاراست.

من صام رمضان

 

       مَنْ صَامَ رَمَضَانَ

 

 

 

     إِيمَانًاوَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ

 

 

   

        مَاتَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ

 

                                                                                     

                                                                                                        [ متفق عليه عن أبي هريرة]

چگونه خانواده ای رمضانی داشته باشیم

رمضان مهمانی گرانقدر و ماهی بسیار عزیز است که در آن لغزش‌ها جبران

می‌شود و نسیم‌های رحمت الهی وزیدن می‌گیرد. خانواده‌ی مسلمان در

این ماه در جوی سرشار از ایمان و تقوا زندگی می‌کند و از ارتباط اجتماعی

سالم بهرمند است. این ماه بسیاری از ارزش‌ها و رفتارهای مثبت و

احساسات گرمی را که در بحبوحه‌ی زندگی از دست داده‌ایم به ما باز

می‌گرداند. به همین خاطر بسیار شایسته است که توجه ویژه‌ای به این

ماه داشته‌ باشیم و آن را ماهی برای بندگی و نو شدن بدانیم نه ماه

خوردن و فرسودن.

الگو نقش مهمی در فرایند تربیت و راهنمایی فرزندان دارد به ویژه در ماه

رمضان که ارتباط اجتماعی در آن بیشتر از هر فرصت دیگری است. پس

کوچک‌ترها باید برتری اخلاقی و رفتاری ما در رمضان را به عنوان یکی از

ثمرات روزه‌داری احساس کنند. بزرگ‌ترها نباید روزه را توجیهی برای خشم

و عصبانیت و پرخاش خود قرار دهند. باید بدانیم که ما با رفتار منفی خود

غالبا رمضان را ماهی پر از خشم و تنش نشان می‌دهیم به این بهانه که

روزه هستیم؛ آن وقت است که کوچک‌ترها نمی‌توانند برتری این ماه را بر

ماه‌های دیگر احساس کنند بلکه بیشتر از آن متنفر می‌شوند.  

کودک تا سن پنج سالگی فرایض دینی را درک نمی‌کند و نمی‌داند رمضان

از او چه می‌خواهد اما ما می‌توانیم از استعداد درخشان او برای تخیل در

این مرحله استفاده کنیم و درک و فهمش را بالا ببریم. با نشستن بر سر

سفره در وقت‌های مشخص از روز می‌توانیم فرصت زیبایی را برای روابط

خانوادگی و بهرمندی کودکان از کانون گرم خانوادگی که در سایر ماه‌ها

کمتر شاهدش بوده‌ایم بیافرینیم. 

برادر و خواهر مربی رمضان فرصت مناسبی برای توجیه روزه به فرزندان و

تمرین صبر و اراده با آنان است تا ارزش عبادت را بیشتر درک کند و روزه

سرآغاز خوبی برای این کار است. سنی که شرعا روزه در آن واجب

می‌شود سن بلوغ است اما فرزندان باید پیش از آن یعنی زمانی که توان

روزه را در خود احساس می‌کنند تمرین کنند بدون این که به سختی دچار

شوند. این امر بنا بر شرایط جسمی کودک متفاوت است چنان که برخی

از علما آن را ده سال معین کرده‌اند. خرقی می‌گوید: اگر کودک ده سال

داشته باشد و توان روزه را در خود بیابد باید روزه بگیرد. ابن قدامه

می‌گوید: یعنی باید او را به روزه امر کنند.

علما گفته‌اند که ولی باید زیردستان خود را به روزه امر کند تا تمرین کنند و

به آن علاقمند شوند و روح و روان‌شان با ارکان اسلام انس گیرد آن وقت

است که به سرشت آنان تبدیل می‌شود. اما اگر این کار بر آنان دشوار

می‌آید نباید مجبورشان کرد. شرط نیست که در آغاز کودک تمام روز را روزه

باشد بلکه باید به تدریج تمرین کند تا در سن بلوغ بر او آسان شود.

با شیوه‌های گوناگون فرزندان را به روزه تشویق کنید و مهم‌ترین آن تشریح

ثمرات روزه در دنیا و آخرت است. گاهی با تقدیم جوایر و گاه با تشویق و

تمجید یا ایجاد رقابت بین آنان. درباره‌ی تلاوت قرآن و صدقه و ذکر و افطاری

دادن و نماز تراویح و تهجد هم می‌توانید به همین شیوه عمل کنید.

از روش‌های تربیتی که می‌توانید عبادت را در برای فرزندان زیبا جلوه دهید

آن است که انگیزه‌ی اصلی عبادت را محبت خدا بدانید و این از انگیزه‌ی

مادی یا جاذبه‌ی ثواب یا ترس از عقاب سودمندتر است. مربی موفق

کسی است که ترجیح می‌دهد فرزندان خدا را دوست داشته باشند آنگاه

او را از روی محبت عبادت کنند. کودکان فطرتا از مجازات و تنبه بیزار هستند

پس اگر خدا را دوست بدارند او را با محبت عبادت خواهند کرد و این به

معنای الغای ثواب یا مجازات نیست.

مسأله‌ی دیگر تنوع دادن به ثواب و شروع کردن با آن است باید حتی

الامکان عقاب و مجازات را پس از استفاده از وسایل ثواب به کار گیرید و

مجازات نیز باید مناسب باشد بدون افراط و تفریط. تنبیه بدنی باید آخرین

روش مجازات باشد و با ضوابط تربیتی آن انجام گیرد. ‌همچنین لازم است

معنای هر عبادتی را به فرزندان تفهیم کنید این باعث می‌شود کودکان به

سمت عبادت کشیده شوند. وقتی روح عبادت را بفهمند شیرینی آن را

حس می‌کنند و با آن انس می‌گیرند.

به مادر مؤمن توصیه می‌شود که تنظیم اوقات رمضان و استفاده‌ی بهینه از

عبادت و تفریح و سرگرمی را به کودک بیاموزد در این راستا می‌تواند

برنامه‌ی ویژه‌ای را با مشورت آنان تنظیم کند. فرزندان باید بدانند که مادر

هم حق دارد از رمضان استفاده کند به همین خاطر لازم است در کارهای

خانه با او همکاری کنند تا بتواند از ثواب عبادات بهرمند شود. مادر باید

روحیه‌ی مسؤولیت‌پذیری را در آنان ایجاد کند؛ برای هر یک از آنان کار

مشخصی را که در توان آنان است بگمارد به ویژه کارهایی که به خودشان

مربوط است مانند سامان دادن به اتاق و لباس‌ها و کتاب‌ها و دیگر وسایل

شخصی آنان.

مادر باید کودک را راهنمایی کند که در طول روز و در مدرسه به کارهای

سخت و طاقت‌فرسا روی نیاورد تا زود نیروش را از دست ندهد و کار بر او

دشوار نگردد و بتواند روزه‌اش را کامل کند. هنگام بازگشت از مدرسه

می‌تواند دوشی بگیرد و دو ساعت بخوابد. در وعده‌ی افطاری و سحری

باید به اندازه‌ی کافی از شیرینی و ویتامین موجود در آبمیوه‌های طبیعی

استفاده کند تا نشاط او در طول روز حفظ شود.

در برنامه‌های رمضان تفاوت‌های فردی افراد خانواده را لحاظ کنید به این

معنی که چیزی که به مناسب یکی از افراد است لزوما برای دیگری

مناسب نیست. بنابراین اشکالی ندارد که یکی از فرزندان را مثلا به حفظ

قرآن و دیگری را به تلاوت آن تشویق کنید. برخی از افراد برای روابط

اجتماعی مانند کمک به دیگران و مسؤولیت پخش زکات فطر و

خدمت‌رسانی در افطاری‌های جمعی مناسب هستند و برخی نیز بیشتر

به عبادت تمایل دارند بهتر آن است که چنین کسانی را در نماز تراویح و

دیگر عبادت‌های جمعی همراه خود ببرید.

چقدر زیباست که بتوانید از فضای اجتماعی رمضان استفاده کنید به ویژه

این که هر روز فرزندان‌تان را پس از نماز تراویح به دیدار یکی نزدیکان ببرید و

در این مورد به طور خلاصه ارزش صله‌ی رحم در اسلام و تأثیر آن در برکت

رزق و طول عمر را یادآوری کنید.

درباره‌ی کودکانی که روزه نمی‌گیرند تلاش کنید وعده‌ی غذایی آنان در

حین سحری و افطاری قرار دهید تا شاهد دعا و نیایش شما باشند و در

خوشحالی شما در حین افطار سهیم باشند.

ماه رمضان فرصت رهایی از عادات نامناسب غذایی است خواه از لحاظ

کیفیت یا کمیت. مهم آن است که از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید

و غذاهای سبکی را انتخاب کنید که نه بدن را سنگین می‌کند و نه به

سستی و رخوت می‌انجامد که عبادت را بر شما دشوار کند و روح و لذت

آن را بگیرد. در آموزه‌های رسول خدا آمده است که او از روزی خود برای

حرکت و تلاش استفاده می‌کرد نه برای اندوختن چربی و کالری. بنابراین

روزه‌اش را به صورت تدریجی افطار می‌کرد و غالبا با آب و خرما شروع

می‌کرد.

بیدار ماندن در شب‌های رمضان بیشتر به یک عادت تبدیل شده است تا به عبادت؛

سلف صالح غالباً هر شب را بیدار نمی‌ماندند.

آنان بیشتر اوقات‌شان را با عبادت سپری می‌کردند در حالی که مردم

زمان ما غالبا اوقات‌شان را در کارهای بیهوده صرف می‌کنند.

سلف صالح هیچ وقت خواب روزانه نداشتند در حالی که برخی از مردم این دوران بیشتر روز را با

خواب سپری می‌کنند. بیداری سلف صالح برای عبادت بود

در حالی که برخی از مردم ما برای تفریح و سرگرمی بیدار می‌مانند.

همه‌ی این مسایل باعث می‌شود که بیداری در رمضان در دوران ما

بیشتر به عادت تبدیل شود تا به عبادت.

نویسنده : دکتر خالد سعد نجار

ترجمه: واحد ترجمه پایگاه اطلاع رسانی اصلاح وب

درگذشت داده جواهر رمضانی

انا لله وانا الیه راجعون

درسپیده دم دهم بهمن ماه یک هزار وسیصد و نود و چهاربانوی دیگر از

بانوان فداکار و رنجدیده از میان ما سفر بی بازگشت خود را آغاز نمود تا

زودتر از ما به مقصد نهایی برسد.

 

داده جواهر رمضانی همسر مرحوم محمد فتاحی و مادر گرامی برادران

کاک عبدالرحمان و عثمان و ارکان و مهدی وخواهران ژیان،ئاوات ونیایت در

سپیده دم روز شنبه دهم بهمن ماه دربیمارستان جوانرود بعد از تحمل

نزدیک به بیست روزبیماری جان به جان آفرین تسلیم و به دیار باقی

شتافت و در قبرستان خضر زنده نوریاب به خاک سپرده شدمجلس فاتحه

خوانی ایشان یکشنبه یازدهم بهمن ماه در مسجد محمد رسول الله (ص)

نوریاب می باشد.این وبگاه ضمن طلب غفران از ایزد منان برای ایشان ،

صبر جزیل را برای بازماندگانش خواسته و خواهان است.