پیام جمعه(8)
که ویلـــیکه له هاوینه هــــــــواری
به خواژیرانه تر تی بفکری پیت
ئه بیته عه ینی کولیتی حه شاری
ک.احمد
که ویلـــیکه له هاوینه هــــــــواری
به خواژیرانه تر تی بفکری پیت
ئه بیته عه ینی کولیتی حه شاری
ک.احمد
ماموستا ملاخالد امام جمعۀ روستاوماموستا مکرم امام جماعت مسجد
محمد رسول الله(ص) و همچنین کمک خیرین، شب جمعه طبق قراری که
هیات امنا مسجد گذاشته بودند این مراسم باشکوه باحضور گرم و پرشور
دوسداران و مدعوین به مراسم برگزار گردید.
بزودی گزارش تفصیلی این مراسم به سمع ونظر شما خوانندۀ محترم
خواهد رسید.
جهت آگاهی از مطالب و موضوعات ارائه شده به ادامه مطلب مراجعه فرمایید.
به یاری خداوهمراهی مردم عزیزروستا امشب 1392/10/26بعداز
نمازعشاء مراسم مولودی خوانی درمسجد محمد رسول الله
روستای نوریاب برگزار می گردد.متن دعوت نامه جهت شرکت در
مراسم بدین شرح است:
سلام
به مناسبت میلاد نبی اکرم(ص)مراسمی درمسجد(محمدرسول الله نوریاب)
برگزار می گردد لذا از شما سرورگرامی جهت شرکت دراین مراسم دعوت به
عمل می آید.
زمان پنج شنبه 92/10/26 بعد از نماز عشاء(هیات اُمناء مسجد نوریاب)
مربوط به نکاح احکام و شرایط آن اختصاص داشت که به امامت ماموستا
ملاخالد برگزار گردید.
ماموستابااشاره ایی گذرابرفواید و تاکیدات دین اسلام وادیان وآیین های
دیگربه نکاح ورعایت آداب آن گفتند:که با جاری کردن خطبه عقد طبق آنچه
که درخطبه های قبلی به تفصیلی به آن اشاره شد،مواردزیربایدبین زن و
مرد مورد توجه قرار گرفته و نسبت به آن پایبند باشند.
الف: استمتاع گرفتن مرد و زن از یکدیگر.ایشان با اشاره به آیه(
نسَاؤُكُمْ حَرْثٌ لَّكُمْ فَأْتُوا حَرْثَكُمْ أَنَّىٰ شِئْتُمْ وَقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُمْ وَاتَّقُوا اللَّـهَ
وَاعْلَمُوا أَنَّكُم مُّلَاقُوهُ وَبَشِّرِ الْمُؤْمِنِينَ ﴿البقرة: ٢٢٣﴾ توضیحاتی مبسوطی را
دراین زمینه ارائه دادند.
ب: تبعیت زن از مرد. بعد از جاری کردن صیغه عقد زن واجب است که از
شوهر خود تبعیت نماید. واگر چنانچه زنی سرپیچی کند مجرم به حساب
می آید.
ج: مهریه. بعد از جاری کردن صیغه عقد بر مرد واجب است که مهریه را به
زن هدیه نماید. ایشان با اشاره به مهریه های آنچنانی امروزی که متاسفانه
باعث ناهنجاریهای در جامعه گردیده. هرچند که این کار را عده ایی جهت به
اصطلاح خودشان تحکم بنیان خانواده مقرر می کنند ولی خود همین مهریه
های سنگین باعث آشفتگی در میان اکثریت قریب به اتفاق خانواده هایی
که این مهریه هارااعمال می کنند شده است.
د: نفقه. همانند سایر موارد با جاری کردن عقد برمرد واجب است که نفقه
زن را تهیه نمایدکه شامل خوراک، پوشاک ومسکن مناسب است.
ه: عدالت در بین زواج.اگر چنانچه مردی بیش از یک زن داشته باشدباعقد
کردن زن بعدی بایدبین آنها با عدالت و مساوات رفتارکرده ومراودت نماید.
البته عدالت در همه موارد.
و: صادر شدن نَسَب.اگر چنانچه زنی بعد ازعقداز مردحامله شدآن فرزند
متعلق به آن دونفر است. که حداقل این زمان 6ماه و حداکثر 4 سال بعد از
عقد است.
ز: ارث.با جاری شدن عقد آن دونفر ازهمدیگر ارث می برند.اگر چنانچه با
هم اختلاط نداشته باشند.که این مقداربامرگ زن نصف دارائی زن برای مرد
است مشروط به اینکه فرزندی نداشته باشند اگر فرزندی داشته باشند یک
چهارم دارائی زن برای مردمی باشد.البته بعد از اجرای وصیت و پرداخت
دیون زن.اگر هم مردبمیردیک چهارم دارائی مرد به زن می رسد ولی اگر
فرزندی داشته باشند این میزان به یک هشتم می رسد.طلاق رجعی هم
حق برداشتن ارث ازماترک شوهر را دارد ولی اگر طلاق مبلغی برای آن
مشخص شده باشد ارثی به این زن تعلق نمی گیرد.
ژ:خواندن خطبه بعد از عقدکه بیشتر جنبه دعایی دارد.
و: دعا کردن برای خوشبخت شدن زن ومرد توسط اطرافیان وخود زن و مرد.
ه: اعلان کردن عقد این دونفر به همه.
که با برگزاری مراسم و دعوت از اشنایان و رعایت آداب و ارکان اسلامی در
حین مراسم.این اعلان نمایان می شود. البته با دف نوازی و خواندن آهنگ
هایی که کلمات لهو ولعب در آن استفاده نشده باشد به زیبایی مراسم
افزوده می گردد.که علما براین عقیده اند حداقل یک بره برای این مراسم
ذبح گردد.نکتۀ قابل توجه اینکه سنت است بعدازعقدوازدواج این مراسم
برگزار گردد.
وقتی به تقویم نگاه میکنی وازماههای قمری به ربیع الأول می رسی،
خود به خود دروجودش احساس شادکامی میکنی که البته این وجد و سرور
درمیان مناطق ما جایگاه ویژه ایی دارد.ماه ربیع در مناطق کورده واری
بیشتر به ماه مولود معروف و مرسوم است؛ کمتر کسی را می یابی که
اسم ربیع برزبان بیارد بیشتر از کلمه و اسم مولود برای این ماه فرخنده
استفاده می کنند.که این وجه تسمیه هم به خاطر مولودپیامبر بزرگ اسلام
حضرت محمدمصطفی(ص)در این ماه است که علمای اسلامی تولد آن
اسوه وچراغ هدایت را در دوازهم ربیع الاول 570 میلادی ذکر کرده اند.و هر
ساله به مبارکی این میلاد جشن های در مساجد برگزار می گردد. که به
جشن های ماه مولود(مانگی مولود) معروف است.جای بسی خوشوقتی و
خوشحالی است، امسال هم برای برگزاری این جشن مبارک درروستای
نوریاب؛ برنامه ریزی لازم صورت گرفته است.و بنا به اعلام امام جمعه محترم
روستاماموستا ملاخالد قراراست که این مراسم درمسجدمحمدرسول الله
روستابه یاری خدا و همراهی و همگامی مردم انشاالله برگزار می گردد.
که زمان برگزاری تا این تاریخ 92/10/22هنوز معلوم نگردیده است.
سلامت روان و راه های دست یابی به آن نگاشته شده است.
این مطلب توسط دبیر دینی وعربی آقای تحسین حسین زاده از عربی به
فارسی ترجمه گردیده است.
جهت مطالعه به قسمت ادامه مطلب بروید.
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ وَمَا أَنفَقْتُم مِّن شَيْءٍ
فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ ﴿٣٩﴾
بگو:
پروردگارم روزی را برای هر کس از بندگانش که بخواهد فراخ و یا تنگ
میگرداند، و هر چه را (در راه خدا) ببخشید و صرف کنید، خدا جای آن را پر
میکند، و او بهترین روزی دهندگان است. (۳۹)
(ئهی
پێغهمبهر صلی الله علیه وسلم) پێیان بڵێ: بهڕاستی پهروهردگارم ڕزق
و ڕۆزی دهبهخشێت به ههرکهس له بهندهکانی یا لێی دهگرێتهوه، ئێوهش
ههر شتێك دهبهخشن ئهو زاته پێتان دهبهخشێتهوه (ههندێك جار له دینادا،
پاداشتی قیامهتیش با بوهستێت)، چونکه ئهو خوایه چاکترین ڕزق و ڕۆزیی
بهخشه. (39)
تربیت یافتۀ حجره مسجد نوریاب و از شاگران ماموستا ملا خالد است ایراد
گردید.ماموستا عدنان به عنوان یکی از شاگردان ماموستا خالد و از طالبان
علم و دانش روستا بارها در نبود ماموستا خالد نسبت به اداء نماز جمعه
اقدام نموده اند، در این جمعه هم ایشان فریضه جمعه را در غیاب استاد
خویش برای مردم مسلمان ودین محور روستاادانمودند،ایشان درخطبه
ها به بیان شرحی از آیات سوره زمرپرداختندوگفتند:قرآن می فرماید[( وَسِيقَ
الَّذِينَ كَفَرُوا إِلَىٰ جَهَنَّمَ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا فُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا
أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَتْلُونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِ رَبِّكُمْ وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاءَ يَوْمِكُمْ هَـٰذَا ۚ قَالُوا
بَلَىٰ وَلَـٰكِنْ حَقَّتْ كَلِمَةُ الْعَذَابِ عَلَى الْكَافِرِينَ ﴿٧١﴾ ئهوسا ئهوانهی که بێ
باوهڕ بوون، ڕاپێچ دهکرێن بهرهو دۆزهخ دهسته دهسته
و تاقم تاقم
دهگوێزرێنهوه، تا کاتێک دهگهنه بهر قاپیهکانی،(ههموو
مۆڵدهخۆن
لهبهردهمیدا،دوای ماوهیهک)بۆیان دهکرێتهوه، فریشتهی
بهرپرس و
سهرپهرشتیارسهرزهنشتیان دهکات و پێیان دهڵێت: باشه،
مهگهر پێغهمبهران
له خۆتان ڕهوانه نهکرابوو بۆتان که ئایهتهکانی
پهروهردگاری خۆتان بهسهردا
بخوێنێتهوه، وه یاداوهریتان بکات و داتان
بچڵهکێنێت له گهیشتنی ئهم ڕۆژه؟!
بهدهم ئاخوداخ و ناڵهوه دهڵێن:بهڵێ، بهڵام تازه، بهڵێ، سوودی نیه و بڕیاری
سزاو ئازار دراوه بهسهر کافر و بێ بڕواکاندا.( و کافران به سوی دوزخ گروه
گروه رانده میشوند و هنگامی که بدانجا رسیدند درهای آن به رویشان
گشوده میگردد و نگهبانان دوزخ بدیشان میگویند: آیا پیغمبرانی از جنس
خودتان به میانتان نیامدهاندتا آیههای پروردگارتان را برای شما بخوانند و شما
را از رویاروئی چنین روزی بترسانند؟میگویند: آری! (پیغمبران برانگیخته
شدند و اوامر و نواهی خدا رابه ما رساندند و از عذاب آخرت بیم مان دادند)
ولیکن فرمان عذاب بر کافران ثابت و قطعی است (و ما راه کفر در پیش
گرفتیم و باید هم تاوان آن را بپردازیم و چنین سرنوشت شومی داشته
باشیم). (۷۱)]بله عاقبت و سرانجام کافران باآن همه سرکشی و اغواگری
سرافکندگی و شرمساری است که خدای متعال دردنیاآنان را بوسیله
پیامبران از چنین سرنوشتی هشدار و نهیب داده بود.سرانجام کافران و
منکران با سرمساری و سرافکندگی در جواب دربانان جهنم که مگر پیامبرانی
ازمیان خودتان برای ارشاد و راهنمایی شما نیامدند،پس چرا سرکشی کردید
و طغیان نمودید، میگویندبله آمدند.ودرادامه می گوینداین کبر وغرور ما بودکه
مارابه چنین سرنوشتی دچارنمود ایشان در بخش دیگری ازآیات پایانی سوره
زمر به حال و وضع بهشتیان پرداختند [( وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ
زُمَرًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ
فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ ﴿٧٣﴾ لهولاشهوه ئهوانهی که پارێزکار و بهندهی ملکهچی
پهروهردگاریان بوون،ئهوانهی حسابیان بۆ ئهو ڕۆژه دهکرد دهسته دهسته و پۆل
پۆل بهوپهڕی ڕێزهوه بهڕێ دهکرێن بهرهو بهههشت، ههتا کاتێ که دهگهنه
ئهوێ دهروازهکانی له ڕوویانداکراوهیه و له سهرپشته،فریشتهکانی بهرپرس و
سهرپهرشتیارانی بهههشت زۆر بهگهرمی و ڕووخۆشیهوه پێشوازییان لێ
دهکهن و دهڵێن: درود و سڵاوتان لێبێت، ئێوه پاک و خاوێنن، کهواته فهرموون
بچنه ناو بهههشتهوه، هاوڕێ لهگهڵ ژیانی ههمیشهیی و نهبڕاوهدا.و
کسانی که از (عذاب و خشم) پروردگارشان میپرهیزند، گروه گروه به سوی
بهشت رهنمود میشوند تا بدان گاه که به بهشت میرسند، بهشتی که
درهای آن (برای احترامشان به رویشان) باز است. بدین هنگام نگاهبانان
بهشت بدیشان میگویند: درودتان باد! خوب بودهاید و به نیکی زیستهاید،
پس خوش باشید و داخل بهشت شوید و جاودانه در آن بمانید. (۷۳)]
ایشان در این باره گفتند وقتی اهل بهشت به در بهشت می رسند
فرشتگان همیشه حاضر در آنجا به استقبال بهشتیان می آیند و می گویند
سلام خدا برشما باد بفرمایید وارد بهشتی شوید که خدای متعال مژدۀ آن را
در دنیا به شما داده بود. این پاداش ترس از خدا و تقوایی است که در خفا و
علنی از او داشتید.پس به بهشت وارد شوید و هرگونه که می خواهید و تا
هر زمان که می خواهید در آن بمانید.آنگاه اهل بهشت در جواب آنان می
گویند[(وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّـهِ الَّذِي صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ
نَشَاءُ ۖ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِينَ ﴿٧٤﴾ ئهوسا ئیتر ئهو بهختهوهرانه دهڵێن: سوپاس و
ستایش بۆ ئهو خوایهی، که بهڵێنی خۆی بۆمان برده سهر و کردینی
بهخاوهنی سهرزهمینی بهههشت و له ههرشوێنێک و له ههر جێیهکیدا
بمانهوێت سهربهستانه ژیان دهبهینه سهر، ئای چهنده پاداشتی تێکۆشهران
و خهباتکاران چاک و پاک و بهنرخه. (74) و میگویند: سپاس و ستایش
خداوندی را سزا است که با ما به وعدهی خویش (که توسّط پیغمبران به
آدمیزادگان داده بود)وفا کرد و سرزمین (بهشت)را از آن ما نموده است تادر
هر جائی از بهشت که بخواهیم منزل گزینیم و بسر بریم. پاداش عمل
کنندگان (به دستورات پروردگار) چه خوب و جالب است! (۷۴)]حمد وسپاس
برای خدایی که وعده ایی که داده است به جا آورد.ایشان در پایان خطبه ها
با مقایسه این دو گروه و یادآوری این نکته ظریف به نماز گزاران که کبر
باعث تا شیطان از درگاه الهی رانده شود وباز این کبر است که پس
از مرگ باز باعث می شود که سرنوشتی این چنین اسفبار در انتظار فرد کبر
کننده باشد.وهمانطور در آن طرف بهشتیان با تقوای الهی به سرای سراسر
نعمت و رضوان الهی برسند. پس ما هم به خود بیاییم تا انشاالله در زمره
اهل تقوا گردیم. انشاالله